Název: Name: | Sopwith 1 1/2 Strutter | Sopwith 1 1/2 Strutter |
Originální název: Original Name: | Sopwith 1 1/2 Strutter | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | reconnaissance/scout aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.12.1915-DD.MM.191R The Sopwith Aviation Co., Ltd., Kingston DD.MM.191R-DD.MM.191R The Fairey Aviation Co., Ltd., Hayes DD.MM.1916-DD.MM.191R Mann, Egerton & Co., Ltd., Norwich DD.MM.1916-DD.MM.191R Ruston, Proctor & Co., Ltd., Lincoln DD.MM.191R-DD.MM.191R Vickers Ltd. (Aviation Department), Crayford DD.MM.1916-DD.MM.191R Wells Aviation Co., Ltd., Chelsea DD.MM.191R-DD.MM.191R Westland Aircraft Works, Yeovil DD.MM.191R-DD.MM.191R Société anonyme Darracq et Cie, Suresnes DD.MM.1917-DD.MM.191R Aeroplanes Hanriot & Cie., Billancourt DD.MM.191R-DD.MM.191R Ateliers d´Aviation Lioré et Olivier, Levallois-Perret DD.MM.191R-DD.MM.191R Société de aéroplanes Morane-Saulnier, Puteaux DD.MM.191R-DD.MM.191R Société anonyme des établissements Nieuport, Issy-les-Moulineaux DD.MM.191R-DD.MM.191R Société anonyme des établissements Nieuport, Bordeaux DD.MM.191R-DD.MM.191R Établissements d´Aviation Robert Esnault-Pelterie, Lyon-Montplaisir DD.MM.191R-DD.MM.191R Établissements d´Aviation Robert Esnault-Pelterie, Saint-Alban DD.MM.191R-DD.MM.191R Établissements d´Aviation Robert Esnault-Pelterie, Boulogne-sur-Seine DD.MM.191R-DD.MM.191R Société des Moteurs Salmson, Billancourt DD.MM.191R-DD.MM.191R Société anonyme des constructions aéronautiques, Paris DD.MM.191R-DD.MM.191R Société anonyme d´Applications Industrielles du Bois, Paris DD.MM.191R-DD.MM.191R Société anonyme d´Applications Industrielles du Bois, Villeneuve-Triage DD.MM.191R-DD.MM.191R Societé anonyme française de Constructions Aéronautiques, Levallois-Perret DD.MM.191R-DD.MM.191R De Lesseps DD.MM.191R-DD.MM.191R SCCA DD.MM.191R-DD.MM.191R Akciová společnost Dux, Moskva | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1916-DD.MM.191R | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ~1100 Anglie / Britain: ~250 Sopwith 100 Fairey 75 Mann Egerton 350 Ruston Proctor 150 Vickers ~100 Wells 70 Westland 4200-4500 (včetně jednomístných / including single-seaters) Francie / France 100 Dux / Závod 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.12.1915 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | biplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 592 2) kg | 13052) lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 975 kg | 2150 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10.21 m | 33ft 6in |
Délka: Length: | 7.72 m | 25ft 3.75in |
Výška: Height: | 3.12 m | 10ft 3in |
Plocha křídla: Wing Area: | 32.14 m2 | 346 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | ? lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Clerget 9Z o výkonu 82 kW nebo Clerget 9B o výkonu 97 kW nebo Le Rhône 9J o výkonu 82 kW nebo Gnome 9B o výkonu 75 kW nebo Clerget 9Bb1) o výkonu 97 kW nebo Clerget 9Bc1) o výkonu 104 kW nebo Le Rhône 9Jby1) o výkonu 89 kW dvoulistá dřevěná vrtule | Clerget 9Z, power 110 hp, or Clerget 9B, power 130 hp, or Le Rhône 9J, power 110 hp, or Gnome 9B, power 100 hp, or Clerget 9Bb1), power 130 hp, or Clerget 9Bc1), power 140 hp, or Le Rhône 9Jby1), power 120 hp two-blade wooden propeller |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 182 l | 40 Imp gal |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 160.9 3) km/h v 1981 m | 1003) mph in 6500 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 9.174) min do 1981 m | 9.174) min to 6500 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 4724 5) m | 155005) ft |
Dolet: Range: | 442.6 km | 275 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný 7,7mmkulomet Vickers s 300 náboji 1x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis na úchytu Strange, Etevé nebo Scarff mounting 4x 11kg bomba nebo 2x 29kg bomba | 1x fixed .303 Vickers machine gun, 300 rpg 1x flexible .303 Lewis machine gun on Strange, Etevé or Scarff mounting 4x 25 lb bomb or 2x 65 lb bomb |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Základní verze: Sopwith Type 9400S - standardní dvoumístný průzkumný stíhač, RNAS Sopwith Type 9400L - stroje RNAS s prodlouženým doletem díky dodatečné gravitační nádrži Sopwith Two-Seater - oficiální označení u RFC Sopwith Ship Strutter - průzkumné Type 9400 upravené pro službu na velkých lodích Sopwith Sop.1 A2 - francouzská dvoumístná průzkumná varianta Sopwith Sop.1 B2 - francouzská dvoumístná bombardovací varianta s pumovnicí pro čtyři bomby 1) pouze francouzské stroje Uvedená data platí pro stroje s motory Clerget 9B. Data pro Clerget 9Z / Le Rhone 9J: 2) 571 kg / 581 kg 3) 170,6 km/h v 0 m / 165,8 km/h v 3048 m 4) 10.84 min / 10,5 min 5) 4877 m / 3962 m | Basic variants: Sopwith Type 9400S - standard fighter-reconnaissance two-seater, RNAS Sopwith Type 9400L - two-seater RNAS with extra tankage in the form of gravity tank Sopwith Two-Seater - oficial RFC name for Type 9400 Sopwith Ship Strutter - Type 9400 converted with slinging point, internal floating gear and W/T set, as reconnaissance plane on capital ships Sopwith Sop.1 A2 - French two-seat reconnaissance variant Sopwith Sop.1 B2 - French two-seat bomber variant, with internal stowage for four bombs 1) French-built machines only The data applies to Clerget 9B-powered machines. Data for Clerget 9Z / Le Rhone 9J: 2) 1259 lb / 1281 lb 3) 106 mph at 0 ft / 103 mph at 10000 ft 4) 10.84 min / 10,5 min 5) 16000 ft / 13000 ft |
Zdroje: Sources: | Bruce, J. M. The Sopwith 1½ Strutter, Profile No.121. Profile Publications, Leatherhead 1966. Bruce, J. M. Sopwith 1½ Strutter, Windsock Datafile No.34. Albatros Productions, Berkhampstead 1998. ISBN 0 948414 42 1. Bruce, J. M. Sopwith 1½ Strutter, Volume 2: Windsock Datafile No.80. Albatros Productions, Berkhampstead 2000. ISBN 1-902207-22-X. Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960. Bruce, J. M. Sopwith 2F1 Camel, Windsock Datafile No.121. Davis, Mick. Sopwith Aircraft, Crowood Press, Ramsbury 1999. ISBN 1-86126-217-5. Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912. Naval Institute Press, Annopolis 1991, ISBN 1-55750-076-2. Bruce, J. M. "The Sopwith 1½ Strutter: Historic Military Aircraft No. 14 Part I. Flight, 28.09.1956. Bruce, J. M. "The Sopwith 1½ Strutter: Historic Military Aircraft No. 14 Part II." Flight, 05.10.1956. Stemp, P. D. Kites, Birds & Stuff - The Aviation Archive of SOPWITH Aircraft. ISBN 1446138739. www.flightglobal.com sony-ebook-samples.com http://aviac.ru/plane1917-45/196-sopvich.html |